Suiker: goed of fout?
1. Natuurlijke of toegevoegde suikers
22 oktober 2015
0

Suiker zit in bijna alles wat je eet: in vla, appelsap, mueslirepen en in brood bijvoorbeeld. Je kunt suiker in twee soorten verdelen: je hebt natuurlijke suiker, zoals in druiven, melk en aardappelen. En je hebt toegevoegde suiker, zoals in snoep, koekjes, ijs, chocoladepasta, frisdrank en jam. Deze suiker wordt toegevoegd om het eten en drinken zoeter te maken. Maar er zit ook veel toegevoegde suiker in producten waarvan je het niet verwacht, zoals in chips, vruchtensap en ketchup! Suiker wordt dan gebruikt om te zorgen dat je een bittere smaak niet proeft. Ook blijven producten langer houdbaar door er suiker aan toe te voegen. Daarnaast voegen veel mensen zelf suiker toe aan hun thee en koffie, om het lekker zoet te maken.

Door deze natuurlijke en toegevoegde suiker krijgen mensen heel veel suiker binnen. En kinderen vaak nog veel meer dan volwassenen, omdat ze meer snoepen. In Nederland krijgen kinderen iedere dag tussen de 75 en 125 gram suiker binnen, dat is gelijk aan dertig suikerklontjes. Meer dan de helft daarvan is toegevoegde suiker.

Twee Nederlandse jongens zochten uit wat suiker en andere slechte voedingsstoffen met je lichaam doen. Hun filmpje is over de hele wereld al miljoenen keren bekeken!

Ga naar het volgende bericht.

Gerelateerd

/ Bekijk ook deze berichten

2. Suiker in je lichaam

Suiker zit in bijna alles wat je eet: in vla, appe...

Lees verder
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

3. Heb je suiker nodig?

Suiker zit in bijna alles wat je eet: in vla, appe...

Lees verder
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

4. Waar zit veel suiker in?

Suiker zit in bijna alles wat je eet: in vla, appe...

Lees verder